هورمون درمانی چیست؟

هورمون درمانی را می‌شود جدید‌ترین راه مقابله با بیماری سرطان پستان معرفی کرد. هورمون درمانی زمانی تجویز شده و مورد استفاده قرار می‌گیرد که سلول‌های بیماری سرطانی، گیرنده‌های استروژنی و پروژسترونی داشته باشند و همین امر سبب می‌شود این شیوه درمان بر تومور‌های بدخیم سرطانی که گیرنده‌های استروژن و پروژسترون مثبت دارند تأثیر زیادی داشته باشد. از سوی دیگر این روش درمانی رشد سلول‌های سرطانی که برای رشد به هورمون نیاز دارند را کند و گاهی متوقف می‌کند. این روش درمانی با توجه به شرایط بیمار و تشخیص پزشک به تنهایی یا در کنار دیگر روش‎‌های درمانی استفاده می‌شود.

هورمون درمانی چیست


هورمون درمانی برای سرطان سینه چگونه انجام می‌شود؟


هورمون‌ها مواد شیمیایی مفیدی هستند که توسط غدد برون‌ریز بدن تولید می‌شوند. هورمون‌ها از طریق جریان خون به سرتاسر بدن حرکت می‌کنند و وظیفه تنظیم کردن کار سلول‌ها را برعهده دارند. زمانی که سلول‌های سرطان بر اثر تغذیه از هورمون‌ها رشد و تکثیر پیدا می‌کنند با استفاده از هورمون درمانی از عملکرد تاثیر آن هورمون‌ها با هدف ایجاد مانع در گسترش سلول‌های سرطانی، جلوگیری می‌شود. هورمون درمانی در درمان سرطان سینه به طور کلی به ۳ صورت عمل می‌کند:

  1. دارو‌های هورمون درمانی سطح استروژن بدن را کاهش می‌دهند و دسترسی سلول‌های سرطانی به استروژن کم خواهد شد و این سبب کند شدن یا متوقف شدن رشد سلول‌های سرطانی می‌شود.
  2. دارو‌های هورمون درمانی به گیرنده‌های هورمونی سلول‌های سرطانی متصل می‌شوند و از اتصال هورمون به گیرنده سلول سرطانی جلوگیری می‌کند به این ترتیب تأثیر هورمون بر رشد سلول سرطانی مهار می‌شود.
  3. در برخی موارد جراحان برای کاهش تولید هورمون زنانه استروژن مجبور به برداشتن تخمدان‌ها می‌شوند که به این روش مداخله جراحی نیز گفته می‌شود.

دکتر حجت فلوشیپ و فوق تخصص جراحی پستان

هورمون درمانی در درمان سرطان پستان

یکی از روش‌های درمان سرطان پستان استفاده از هورمون درمانی است زیرا در این نوع از سرطان که در خانم‌ها رواج بیشتری دارد، هورمون زنانه استروژن سبب رشد سلول‌های سرطانی می‌شود. در این نوع درمان از تأثیر هورمون استروژن بر سلول‌های سرطانی در بافت سینه جلوگیری می‌شود. در واقع در این روش درمانی بیمار با مصرف دارو‌های تجویز شده از اتصال هورمون استروژن به گیرنده‌های هورمونی متصل به سلول‌های سرطانی جلوگیری می‌کند. هورمون درمانی به جهت درمان سرطان پستان معمولاً به صورت مصرف قرص و یا تزریق دارو است که با توجه به شرایط بیمار بین ۵ الی ۱۰ سال زمان لازم دارد و در صورتی که شرایط بیمار وخیم باشد بیش از ۱۰ سال زمان لازم خواهد داشت.


دارو‌های هورمون درمانی


هورمون درمانی(hormone therapy)با هدف کند کردن و یا متوقف کردن تأثیر هورمون بر سلول‌های بیماری سرطان انجام می‌شود. دارو‌هایی که در این روش درمانی استفاده می‌شوند به چهار دسته کلی تقسیم شده‌اند:

تعدیل‌کننده‌ها:

این دسته از دارو‌ها بر گیرنده‌های استروژن تأثیر می‌گذارند. تاموکسیفن، رالوکسیفن، آرزوکسیفن و لازوکسیفن دارو‌های تعدیل‌کننده‌ای هستند که تأثیر ضد استروژنی دارند.

مهار‌کننده‌ها:

این دسته از دارو‌ها در واقع مهار‌کننده آنزیم آروماتاز موجود در چربی هستند. آناستروزول، لتروزول و اگزمستان دارو‌هایی هستند که از تبدیل شدن آندروژن‌ها را به استروژن توسط آروماتاز جلوگیری می‌کنند.
 

آگونیست LHRH:

این دسته از دارو‌ها مانع از تولید استروژن توسط تخمدان می‌شوند. این دارو‌ها در چرخه قائدگی انسداد ایجاد می‌کنند که به آن سرکوب تخمدان می‌گویند. این دارو‌ها در مردان تولید تستوسترون توسط بیضه‌ها را متوقف می‌کنند.

آنتاگونیست LHRH:

این دارو‌ها اثری مشابه آگونیست LHRHدارند با این تفاوت که در ناحیه مرکزی هیپوتالاموس عملکردی متفاوت ایجاد خواهد کرد.
دارو‌هایی مانند فولوسترانت، مدروکسی پروژسترون استات و مگسترول استات برای زنان و آنتی آندروژن‌های آبیراترون استات، انزالوتامید و آپالوتامید برای آقایان مورد استفاده قرار می‌گیرند.

داروهای هورمون درمانی

عوارض هورمون درمانی

هورمون درمانی به دلیل متوقف کردن و کاهش تولید هورمون در بدن سبب بروز عوارضی ناخواسته می‌شود. عوارض ایجاد شده بستگی زیادی به نوع هورمون داری دارد. عوارض جانبی ایجاد شده بین زن و مرد بعد از هورمون درمانی می‌تواند متفاوت باشد اما به طور کلی عوارض زیر در افراد دیده شده است:

  •  احساس گرگرفتگی
  •  عدم علاقه به رابطه جنسی
  •  ایجاد ضعف در استخوان
  •  بروز اسهال
  •  احساس حالت تهوع
  •  بزرگ شدن سینه‌ها
  •  احساس خستگی شدید
  •  خشک شدن واژن
  •  تغییر در روند پریود
  •  تغییرات در خلق و خوی افراد

عوارض هورمون درمانی

 

برای هورمون درمانی سرطان پستان به چه پزشکی مراجعه کنیم؟

 
بعد از مشاهده علائم بیماری سرطان سینه و مراجعه به پزشک متخصص برای تشخیص گسترش بیماری مرحله درمان با توجه به صلاحدید پزشک نوع درمان آغاز می‌شود. اگر برای درمان سرطان پستان هورمون درمانی تجویز شده است این روش درمانی یکی از روش‌های درمان سرطان سینه است که در حوزه متخصصان جراحی و فوق تخصصان فلوشیپ جراحی پستان و پزشکان متخصص کنسر قرار دارد.

دکتر علی حجت فلوشیپ و فوق تخصص جراحی پستان


هزینه هورمون درمانی سرطان پستان

تعیین هزینه نهایی هورمون درمانی سرطان پستان براساس نوع هورمون درمانی، مدت درمان، تعداد دفعات تزریق، نوع داروی مصرفی، بیمه، مرحله سرطان، میزان پیشرفت سرطان، پزشک، همزمانی با دیگر درمان‌ها، انجام آزمایش‌های لازم، عکسبرداری‌های لازم، ویزیت‌های دوره‌ای، شهر محل درمان، بیمارستان و کلینیک انجام تعیین می‌شود. برای آگاهی از هزینه نهایی هورمون درمانی در جلسه مشاوره اطلاعات کافی را از پزشک خود دریافت کنید.

 بیشتر بدانید: سرطان سینه

 

به اشتراک بگذارید :
تماس سریع